Premack İlkesi: Sık yapılan davranış,seyrek olan davranışı izlerse seyrek olan
davranışın ileride oluşum sıklığının artması olasıdır.Bu ilke daha az yeğlenen
etkinlik yapıldıktan sonra yeğlenen etkinliğin yapılmasına izin vermeyi
gerektirmektedir.
*Pekiştireçler Özel Eğitimde olmazsa olmaz bir yere
sahiptir.Bu anlamda Premack ilkesi de etki alanı oldukça geniş ve işlevsel bir
niteliktedir.Pekiştireçler çocuğa neden o ödülü kazandığı açıklanarak
verilir.ilerleyen zamanlarda çocuk çok hoşlanmadığı bir etkinliği yaparsa
sonunda çok sevdiği bir ödülü kazanacağını bilir.
Örn:Bir sınıfta söz almadan
konuşulmaktadır.Öğretmenin ' parmak kaldırdığın için soruyu yanıtlayabilirsin'
yönergesi öğrencilerin parmak kaldırdıktan ve öğretmen izin verdikten sonra
konuşma davranışını arttıracaktır.
*Premack ilkesi özellikle yemek
konusunda problem davranışlara sahip,yemek konusunda seçici olan, sadece
katı/sıvı yiyecekleri tüketen v.b çocuklar üzerinde son derece etkili
olmaktadır.
Örneğin;Çocuk besin değeri yüksek bir yiyecek grubunu kesinlikle
yememekte ancak çikolata v.s abur cuburları çok fazla tüketmektedir.Çocuğa
çikolata verilmeden önce ilgili yiyecek verilir ve akabinde çok sevdiği çikolata
verilir.
*Yeğlenen ve sık yapılan etkinlikler pekiştireç işlevini
gördüğüne göre Öğrencinin neleri daha sık yaptığı ve yeğlediği dikkatli
gözlemlerle, aile görüşmeleriyle belirlenerek bu etkinlikler pekiştireç olarak
kullanılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder