24 Aralık 2012 Pazartesi

Premack İlkesi

Premack İlkesi: Sık yapılan davranış,seyrek olan davranışı izlerse seyrek olan davranışın ileride oluşum sıklığının artması olasıdır.Bu ilke daha az yeğlenen etkinlik yapıldıktan sonra yeğlenen etkinliğin yapılmasına izin vermeyi gerektirmektedir.

*Pekiştireçler Özel Eğitimde olmazsa olmaz bir yere sahiptir.Bu anlamda Premack ilkesi de etki alanı oldukça geniş ve işlevsel bir niteliktedir.Pekiştireçler çocuğa neden o ödülü kazandığı açıklanarak verilir.ilerleyen zamanlarda çocuk çok hoşlanmadığı bir etkinliği yaparsa sonunda çok sevdiği bir ödülü kazanacağını bilir.
Örn:Bir sınıfta söz almadan konuşulmaktadır.Öğretmenin ' parmak kaldırdığın için soruyu yanıtlayabilirsin' yönergesi öğrencilerin parmak kaldırdıktan ve öğretmen izin verdikten sonra konuşma davranışını arttıracaktır.

*Premack ilkesi özellikle yemek konusunda problem davranışlara sahip,yemek konusunda seçici olan, sadece katı/sıvı yiyecekleri tüketen v.b çocuklar üzerinde son derece etkili olmaktadır.
Örneğin;Çocuk besin değeri yüksek bir yiyecek grubunu kesinlikle yememekte ancak çikolata v.s abur cuburları çok fazla tüketmektedir.Çocuğa çikolata verilmeden önce ilgili yiyecek verilir ve akabinde çok sevdiği çikolata verilir.

*Yeğlenen ve sık yapılan etkinlikler pekiştireç işlevini gördüğüne göre Öğrencinin neleri daha sık yaptığı ve yeğlediği dikkatli gözlemlerle, aile görüşmeleriyle belirlenerek bu etkinlikler pekiştireç olarak kullanılabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder