ÖZ BAKIM BECERİLERİ
EL YIKAMA
Çocuğunuzun rahatça elini
yıkayabilmesi için lavabonun boyuna uygun olması gerekir. Bunu sağlamak için bir
tabure kullanabilirsiniz. Çocuğunuzun arkasına geçerek ellerinizi onun elleri
üzerine koyunuz. Çocuğunuzun karşısında bir ayna olması yararlı
olabilir.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi
açınız.
Ellerini ellerinizin arasına alarak akan suyun altına tutunuz.
Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız.
Bir eliyle sabunu
tutturup, diğer elinizle çocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız.
Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız.
Çocuğunuzun iki
ileni birbirine sürterek köpürmesini sağlayınız.
Suyun altında ellerini
yıkayınız. Gerekirse işlemi tekrarlayınız.
Ellerini tutarak çeşmeyi
birlikte kapatınız.
Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz. Son basamağa
kadar faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını
söyleyiniz. Başarabilirse tekrar baştan 7.basamağa kadar faaliyeti birlikte
yapınız ve son iki basamağı (7. ve 8.) ona yapmasını
söyleyiniz.
Başarabilirse yine baştan sırayla 5., 4., 3., 2., ve 1.
basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını
söyleyiniz.
Bu arada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe
yönlendirerek yardım ediniz, bu şekilde basamakları sondan başa doğru
sıralayarak başarabiliyorsa “ellerini yıka” diyerek faaliyeti yapmasını
bekleyiniz. Her basamağın sonunda başarı durumuna göre uygun şekilde
ödüllendiriniz.
YÜZ YIKAMA
El yıkama faaliyetlerini
öğrendikten sonra hemen arkasından öğretilmelidir.
İŞLEM
BASAMAKLARI
Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyi açınız.
Ellerini köpürtmesini sağlayınız.
Ellerini köpürttükten sonra
sabunu bırakınız.
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elini
bileklerinden tutunuz, dairesel hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız.
Bölgeyi köpürtünüz.
Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunlu
ellerinizi durumatınız.
Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünü
durulayınız.
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta
ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz.
Başarabilirse tekrar
7.basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınınız ve son iki basamağı (7. ve 8) ona
yapmasını söyleyiniz.
Başarabilirse yine baştan sırasıyla 6., 5., 4., 2.,
ve 1. basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp, diğerlerini yapmasını
söyleyiniz.
Bu arada yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe
yönlendirerek yardım edeniz. Bu şekilde sondan başa doğru sıralayarak
başarabiliyorsa “ yüzünü yıka” diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz. Her
basamağın sonunda başarı durumuna göre ödüllendiriniz.
EL
DURULAMA
Büyük bir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure
kullanınız.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun bir elini tutarak
havlunun arkasına koyunuz.
Diğer elinin içini (avucunu) havlu ile
ovuşturunuz.
Elinin tersini (üst kısmını) havlu ile ovuşturunuz.
Kurulanan eliyle havlunun bir tarafından tutturunuz.
Diğer
elinin içini havlu ile ovuşturunuz.
Elinin tersini de havlu ile
ovuşturarak kurulatınız.
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp,
son basamakta ellerinizi çekerek
( 6.basamakta) onun yapmasını
söyleyiniz.
Başarabilirse tekrar baştan 5. basamağa kadar birlikte
faaliyeti yapınız ve son iki basamağı (5. ve 6.) ona yapmasını
söyleyiniz.
Başarabilirse yine baştan sırasıyla 4., 3., 2., ve 1.,
basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz.
Yardıma gereksinimi olursa derseğini tutarak yönlendiriniz.
Basamakları
bu şekilde yapmayı başarabiliyorsa “ellerini kurula” diyerek faaliyeti yapmasını
bekleyiniz.
Her basamakta başarı durumuna göre
ödüllendiriniz.
YÜZ KURULAMA
Lavabonun üzerinde ayna ve
yetişebilmek için tabure bulundurunuz.
İŞLEM
BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elini kavrayınız ve
havluyu birlikte alttan tutunuz.
Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne
yaklaştırarak havluyu yüzüne kapatınız.
Yumuşak hareketlerle bastırıp
çekmesini sağlayınız.
Kurulama işlemi bitince elini tutarak birlikte
havluyu yerine asınız.
Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp, son
basamakta ellerinizi çekerek (4.basamak) onun yapmasını
söyleyiniz.
Başarabilirlerse tekrar baştan 3.basamağa kadar faaliyeti
birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz.
Gerekirse, dirseğinden
tutup yönlendirerek yardım ediniz. Daha sonra “yüzünü kurula” deyiniz ve yapınca
ödüllendiriniz.
DİŞ FIRÇALAMA:
Küçük ve fazla sert olmayan bir
diş fırçası kullanınız. Renkli-kokulu macunlar ve süslü diş fırçaları olayı
cazip hale getirebilir. Yemek sonrası ve yatmadan önce en uygun
zamanlardır.
Kendini aynada görebilmesi için çocuğunuzu bir tabureye
çıkartınız. Aynaya bakarak gülümserken dişlerinizi ona gösteriniz ve dişlerini
göstermesini söyleyiniz.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini
tutup birlikte musluğu açınız.
Sol eline diş macununu almasını
sağlayınız.
Diğer eliyle diş macununun kapağını açtırınız, musluğun
kenarına koydurunuz.
Çocuğunuzun elini tutarak diş fırçasını alınız ve
ıslatınız.
Macunu diş fırçasına sıkmasını sağlayınız.
Lavabonun
kenarına macunu bıraktırınız.
Elinden sıkıca kavrayarak dairesel
hareketlerle, önce dişlerin ön yüzeylerini, sonra arka taraflarını olacak
şekilde yukarıdan aşağıya doğru fırçalatınız.
Diş fırçasını suyun
altında çalkalatıp bıraktırınız.
Avucunuzun içine alarak (veya bardakla)
ağzına su alıp çalkalamasını sağlayınız.
Diş macunu kapatıp kaldırmasını
sağlayınız.
Ellerini kurulatınız.
Son basamağa kadar
(11.basamak) faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun
yapmasını söyleyiniz. Başarabilirse yine baştan 10. basamağa kadar faaliyeti
birlikte yapınız. Son iki basamağı (10. ve 11.) ona yapmasını
söyleyiniz.
Yine başarabilirse sıra ile başa doğru yardımları azaltarak
geliniz. Her basamağı başarıyorsa bir önceki basamağa geçiniz. Gerekirse
dirseğinden tutup yönlendiriniz. Dişlerini yıkamasını söyleyerek faaliyeti
yaptırınız ve ödüllendiriniz.
SAÇ TARAMA:
Bu işleme başlamadan
önce çocuğunuzun saçını ortadan veya yandan ayırınız. Saçlar mümkün olduğunca
kolay taranır durumda iken bu uygulama yapılmalıdır. Saç fırçasını
kavrayabilmesi çok önemlidir. Önce bunu sağlayınız.
Kız çocuklarıda süslü
saç tokaları ile faaliyeti cazip hale
getirebilirsiniz.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun
arkasında durunuz. Her ikinizin de yüzü aynaya dönük olsun. Çocuğunuzun elini
tutarak saçlarını yukarıdan ayağıya doğru ve özellikle acıtmadan fırçalayınız.
Her fırçalamasının (taramanın) ardından elini tutarak saçlarını eli ile
düzeltmesini sağlayınız.
İşlemi tekrarlayınız.
Faaliyete
katılıyorsa “ saçını ne güzel taradın, çok güzel (yakışıklı) oldun” şeklinde
ödüllendiriniz.
Faaliyeti son basamağa kadar birlikte yaparak, son
basamakta ellerinizi çekiniz ve onun yapmasını sağlayınız.
Başarabilirse
yine sondan başa doğru gelerek yapmasını söyleyiniz ve gerekirse destekleyiniz.
Ödüllendiriniz.
Her basamağı bağımsız olarak yapabiliyorsa saçını
fırçalamasını( taramasını) söyleyiniz ve ödüllendiriniz.
BARDAKTAN SU
İÇME:
Çocuğunuza kendi başına su içmeyi öğretebileceğiniz en uygun zaman
onun susamış oyduğu zamandır.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuz bardağı
eliyle kavrasın, siz de üzerinden tutarak ağzına götürünüz.
Bardağı
hafifçe eğerek suyu içmesini sağlayınız.
İçtikten sonra bardağı masaya
koyunuz.
Sizir yardımınızla bu basamakları gerçekleştirebiliyorsa, su
içme becerisini yapabiliyor demektir.
Suyu içtikten sonra ellerinizi
çekiniz ve bardağı masaya kendi koyması için izin veriniz.
Daha sonra
elinizi bardakla masa arasındaki yarı yolda çekiniz, çocuğunuz bardağı masaya
koysun.
Ellerinizi suyu içer içmez çekiniz ve bardağı masaya koymasını
sağlayınız.
Çocuğunuz bardağı ağzına götürünce elinizi çekiniz, suyu
içip bardağı masaya koysun.
Çocuğunuz bardağı ağzına götürmeden
ellerinizi çekiniz ve böylece yardımı azalta azalta kendi başarıncaya kadar bunu
sürdürünüz.
Başarınca ödüllendiriniz.
YEMEK
YEME
Çocuğunuza bu faaliyeti kaşık, çatal, bıçağı bir bütün halinde
kullanacak şekilde öğretiniz.
Önce tabağa lokma lokma yemek koyunuz. Her
lokmayı bitirmeden diğerini almamalıdır. Çocuğunuz bu faaliyeti öğrenme
aşamasında iken etrafa döküp saçmasını kabullenmelisiniz. Plastik mama önlüğü
kullanıp, yere örtü, gazete serebilirsiniz.
Bu işleme çocuğunuzun aç
olduğu bir saati ve sevdiği yiyecekleri seçerek başlamalısınız. Eğer hem
sevdiği, hemde sevmediği yiyecekler var ise, önce sevmediği sonra sevdiği
yiyeceği veriniz. Sevdiği yiyecek ödül olacaktır.
Eğer olaya küçük
aksilikler çıkartarak tepki gösteriyorsa görmezden geliniz, devam ederse işlemi
erteleyiniz.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuz kaşık ya
da çatalı kavradıktan sonra siz de bileğinden kavrayınız.
Yiyeceği
tabaktan alınız.
Kaşık ya da çatalı çocuğunuzun ağzına götürünüz.
Kaşık ya da çatalı tekrar birlikte tabağa getirip hareketi yineleyiniz.
Çocuğunuz faaliyete direnmiyorsa uygun şekilde ödüllendiriniz. Aynı
işlemleri sırası ile bileğinden, dirseğinden ve kolundan tutarak yineleyiniz.
Her basamağı 4-5 kez başarabiliyorsa “yemeğini ye” deyiniz ve başarırsa
ödüllendiriniz.
PANTOLON GİYME
Beli lastikli ve bol bir
pantolon (eşofman) kullanınız.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun
pantolonunu kalçasına kadar çekip ellerini pantolonun üzerine koyarak beline
kadar çekmesini sağlayınız.
Çocuğunuzun pantolonunu dizlerine kadar
çekip, ellerini pantolonun üzerine koyarak önce kalçasına, sonra beline kadar
çekmesini sağlayınız.
Çocuğunuzun pantolonunu her iki ayak bileğine
kadar çekip, ellerini pantolonunun üzerine koyarak dizlerine, kalçasına ve
oradan da beline kadar çekmesini sağlayınız.
Çocuğunuzun pantolonunun
bir ayağına geçirip, elleri ile tutturarak diğer ayağına geçirmesini, diz, kalça
ve beline kadar çekmesini sağlayınız.
Çocuğunuzun pantolonunu önünde
tutarak ayaklarını geçirip beline kadar çekmesini sağlayınız.
Pantolonunun hazırlayıp giymesini söyleyiniz.
Her basamağı
birkaç kez denedikten sonra başarınca ödüllendiriniz.
PANTOLON
ÇIKARMA
Çocuğunuz ayakta iken pantolonu dizlerine kadar indirip, bir yere
oturttuktan sonra bir ayağından pantolonu çıkartınız, ellerini pantolonun
üzerine koyarak diğer ayağını çıkarmasını sağlayınız.
Çocuğunuz ayakta
iken pantolonu dizlerine kadar kadar indirip, bir yere oturttuktan sonra bir
ayağından çıkartmasına yardım ediniz. Diğer ayağından yardım etmeden
çıkartmasını söyleyiniz.
Çocuğunuz ayakta iken dizlerine kadar
pantolonunu indirip, ayaklarından kendisinin çıkartmasını söyleyiniz.
Çocuğunuz dizden aşağıya sizin yardımınız olmadan pantolonunu
çıkarabiliyorsa yardımı azaltınız. Yani ellerini dizden yukarıda, kalçada, belde
çekerek pantolonu kendi başına çıkartmasını sağlayınız.
Her basamaktan
sonra başarı durumuna göre ödüllendiriniz.
KAZAK (FANİLA)
GİYME
Kazak, fanila veya eşofman üstünün çok sıkı olmaması
gerekir.
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun karşısında durarak, her
iki kolunu kazağın kollarından geçiriniz. Ellerini yukarı kaldırarak kazağın
başından geçmesini sağlayınız. Kazağı giymesini söyleyiniz, ellerini kazağın her
iki yanına koyarak aşağı indirmesine yardım ediniz.
Çocuğunuzun her iki
kolunu kazağın kollarından geçiriniz ve kollarını başının üzerine kaldırmasını
sağlayınız. Kazağı giymesini söyleyerek kollarını aşağı indirmesini ve kazağın
eteklerini aşağı çekerek giyme işlemini tamamlamasını sağlayınız.
Çocuğunuzun her iki kolunu kazağın kollarından geçirin, giymesini
söyleyerek başından geçirmesine ve kazağını iki yanından aşağıya çekmesine
yardımcı olunuz.
Kazağı tek kolundan geçirip, diger kolunu geçirmesini,
başından aşağıya doğru giymesini sağlayınız.
Kazağı yatağın üzerine
seriniz. Çocuğunuza giymesini söyleyiniz. Önce kollarını, sonra başını geçirip,
kazağı iki yanından beline indirmesini sağlayınız.
Her basamağı 4 – 5
kez yapabiliyorsa bir sonraki basamağa geçiniz. Her basamağın sonunda
ödüllendiriniz.
KAZAK (FANİLA) ÇIKARMA:
Her basamağı 4-5 kez
yineleyiniz. Başarabiliyorsa bir sonraki basamağa geçiniz.
İŞLEM
BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun kazağını boynuna kadar sıyırıp başını
çıkarmasını sağlayınız.
Çocuğunuzun kazağının bir kolunu çıkarana kadar
sıyırıp diğer kolunu ve boynundan yukarısını çıkarmasını sağlayınız.
Çocuğunuzun kazağını kollarına kadar sıyırıp, her iki kolundan ve
başından çıkarmasını sağlayınız.
Çocuğunuza kazağını çıkarmasını
söyleyiniz ve gerekirse yardım ederek çıkarmasını sağlayınız.
Her
basamağın sonunda “aferin ne güzel başardın” diyerek sözel olarak
ödüllendiriniz.
alıntıdır:bafraram.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder